Vilken rätt har ett flygbolag att istället för ersättning för flygförsening ge ut vouchers eller betala goodwill ersättning?

Istället för att betala ersättning för flygförsening ägnar sig en del flygbolag att ge ut vouchers eller betala lite plåster på såren som de kallar “goodwill ersättning”.

Finnair_Airbus_A340-313E_Spijkers

Jag har ett nytt case mot Finnair ang flight AY057 från Helsingfors till Shanghai den 12 maj i år. Rättsprocessen har precis inletts. Man upptäckte preflight en oljeläcka i hydrauliken till landningsstället och en slang behövde bytas ut varför flighten ställdes in. I ljuset av det engelska rättsfallet Jet2.com vs Huzar är detta uppenbarligen inte någon extraordinär omständighet varför Finnair sannolikt kommer att få utge ersättning på 600 euro för flygförsening till sina passagerare på flighten.

I brev till passagerarna har Finnair bestritt ersättning för flygförsening men översänt resevouchers på 200 euro. Kan passagerarna behålla dessa vouchers och ändå kräva sin ersättning för flygförsening? Ja, det kan de.

Av 261/2004 Artikel 7, p 3 följer att ersättning skall utges kontant eller via banköverföring eller check. Endast om passageraren skriftligen samtycker får ersättning utges med resevouchers och/eller andra tjänster.

Andra flygbolag, främst Norwegian men även en del amerikanska flygbolag ägnar sig åt att dela ut vad som i branchen allmänt kallas Fuck off Money. Norwegian kallar sin ersättning “Goodwill compensation”. Då passageraren ställer krav på ersättning på exempelvis 600 euro för flygförsening kommer Norwegian tillbaka och bestrider passagerarens krav men erbjuder samtidigt en goodwill compensation på 100-200 euro för det besvär förseningen  har åsamkat passageraren. Detta är en win-win för Norwegian. Om passageraren låter sig nöjas med 100-200 euro har Norwegian sparat 400-500 euro. Om passageraren istället driver sitt krav vidare och får rätt drar Norwegian av ersättningen för goodwill från den slutliga ersättningen och har då inte förlorat något.

Jag ställer mig frågan om 261/2004 ger ett flygbolag rätten att ge ut något som man kallar goodwill ersättning för att sedan kunna dra av denna ersättning från ersättning för flygförsening. Det hade varit annorlunda om flygbolaget hade sagt att passageraren iof har rätt till 600 euro men att han förlikningsvis erbjuds 200 euro. Artikel 12 som handlar om passagerares rätt till ytterligare kompensation tror jag inte täcker denna fråga. Artikel 12 handlar ju om exempelvis ett större krav för försening enligt Montreal konventionen som kan ge en passagerare ersättning ända upp till ca 45.000 kr för en flygförsening, förutsatt att han kan visa sin skada. Flygbolaget har då rätten att räkna av vad man har givit ut enligt 261.

Jag tror man till slut återigen hamnar i 261 Artikel 7, 3 p. Om passageraren på ett för honom bindande sätt skall kunna acceptera en goodwill ersättning som sedan kan räknas av så kräver det passagerarens skriftliga samtycke.

Jag menar att detta är ett vilseledande av passageraren och att Konsumentverket borde titta på detta.